Dlaczego Google obniża pozycję twojej strony www?

2015-03-20
2015-03-20

Odpowiedź, na pytanie:
Dlaczego dostosowanie serwisu www do urządzeń mobilnych
jest w 2015 roku ważnym czynnikiem dobrej pozycji w wyszukiwarce Google?

Historia rozwoju stron www

Szybki rozwój technologii w XXI wieku zadziwia i zaskakuje.
Widać to szczególnie w dziedzinie internetu, telefonów komórkowych i powstawaniu nowych urządzeń jak np. tabletów.

Jeszcze 5 lat temu bardzo mało osób korzystało ze smartfonów i tabletów do przeglądania stron internetowych. Związane to było głównie z dość drogim dostępem do mobilnego internetu oraz z małą ilością używanych tabletów.

Już wiele lat wstecz część dużych portali, szczególnie informacyjnych dostrzegało potencjał tkwiący w przenośnych urządzeniach typu smartfon i stworzyło strony www dostosowane do urządzeń mobilnych.

Wydzielili dla urządzeń przenośnych dedykowane oddzielne serwisy  specjalnie przygotowane czyli pozbawione zbędnych treści, dużych obrazków i innych elementów nie mieszczących się na małym ekranie.

Przykładowo, firma Amazon ( www.amazon.com ) miała od dawna swój odpowiednik mobilny z literą „m” (od mobile) na początku adresu URL: m.amazon.com

Niestety, powyższe podejście miało poważną wadę, dedykowane rozwiązania były kosztowne i trzeba je było przygotować osobno dla dużych ekranów PC / notebooka i urządzeń mobilnych typu smartfon, tablet.

Dodatkowo w tamtych czasach ruch na mobilnych stronach, uzasadniający ich powstanie notowały jedynie duże portale informacyjne.

W przypadku serwisów firmowych, analizując statystyki odwiedzalności, praktycznie nie zdarzało się, aby ktoś wchodził na portal firmowy z telefonu.

Ruch ze smartfonów był wtedy praktycznie marginalny, co dodatkowo zniechęcało firmy tworzące w tym czasie serwisy dla siebie do inwestowania w takie dedykowane i kosztowne rozwiązania, gdyż racjonalnie pieniądze wydane na technologię mobilną nie zwróciłyby się.

W Polsce w roku 2010 ponad 99,3% wszystkich odwiedzin na stronach www był związany z komputerami stacjonarnymi i notebookami (źródło Ranking.pl).

Stąd serwisy www wykonywane w tamtych latach dedykowane były najpopularniejszej wtedy rozdzielczości ekranu komputera.

Na początku XXI w. popularniejsze stały się droższe ekrany LCD, które początkowo miały rozdzielczość 1024×768 a z czasem większe 1366×768 (obecnie tylko 30% komputerów korzysta z ekranów o takiej rozdzielczości).

Potrzeba zmian

O ile 10-20 lat temu dość wolno następowała zmiana rozdzielczości ekranów komputerowych, o tyle po 2010 roku wraz z rozwojem telewizji cyfrowej weszły do użytku nowe rozdzielczości HD 1920×1080
Ultra HD 3840×2160, a w przyszłości będzie to 7680×4320 i więcej.

Telewizory stały się domowymi multimedialnymi centrami rozrywki z dostępem do internetu, na których można nie tylko oglądać serial czy program rozrywkowy lub pogodę, ale także sprawdzić co dzieje się w sieci www, wyszukać interesujące treści w Google, zobaczyć na portal społecznościowy Facebook czy zagrać ze znajomym w grę.

Z drugiej strony ciągle wzrasta ilość odbiorców treści internetowych, którzy korzystają w tym celu z telefonów komórkowych, o stosunkowo niedużej rozdzielczości i wielkości ekranu.

Pojawił się więc problem, jak wyświetlić zawartość strony internetowej z jednej strony na małym ekranie smartfona a z drugiej strony na potężnym ekranie telewizora o dużej rozdzielczości.

I jak pogodzić tak wielką ilość różnych rozdzielczości ekranu?

Zatem rozdzielczość ekranu musiała przestać być podstawowym kryterium tworzenia stron.

Standardy

Jeszcze kilka lat temu podstawowym standardem tworzenia stron był XHTML.
Dawał on gwarancję dobrej kompatybilności z różnymi przeglądarkami jak Firefox, Internet Explorer, Chrome czy Opera – mało kto myślał wtedy o innych urządzeniach.

Podstawowym kryterium czy strona jest dobrze wykonana. była kwestia czy poprawnie wyświetla się na wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach.

Nowe standardy, jak HTML5 nie rozwijały się szybko i nie popularyzowały. Były dodatkowo sabotowane stosunkowo dużą ilością użytkowników Windows XP, który nie wspierał standardu HTML5. Brak potrzeb zmian nie przyczyniał się więc do rozwoju.

Responsive Web Design

W międzyczasie tablety i smartfony stawały się coraz bardziej popularne tak, że pojawiła się potrzeba nowych rozwiązań.

Pomysł był taki, aby nie budować wielu dedykowanych stron dla różnych urządzeń, a stworzyć jeden standard dający gwarancję, że wszyscy użytkownicy – od smartfonów po tablety i komputery, będą mogli odczytać treści z danego serwisu www.

Powstała tzw. Responsive Web Design – czyli technika projektowania strony www, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest wyświetlany.

Rozwiązanie to na przełomie lat 2013/14 stało się bardzo popularne.

Przykład strony Responsive Web Design: http://responsive.nss.pl/?http://www.kraksped.pl/

Popularność urządzeń przenośnych z dostępem do internetu

Obecnie w USA ocenia się obecnie, że ruch na stronach internetowych z urządzeń mobilnych osiąga porównywalną wielkość jak z PC / notebooków, a z czasem powinien się tylko zwiększać.

W Polsce już teraz spoza komputerów generowany jest ruch na poziomie ok. 14%. Należy się spodziewać, że przy dość tanich w zakupie tabletach ruch z takich urządzeń w najbliższym czasie szybko będzie się szybko zwiększał.

Dlaczego wyszukiwarka Google promuje strony przystosowane
do urządzeń mobilnych?

Misją Google jest dostarczanie wyników wyszukiwania zgodnych z oczekiwaniami odbiorców.

A skoro już teraz jest tak dużo użytkowników urządzeń mobilnych i cały czas ich liczba wzrasta, mechanizm wyszukiwarki będzie tak dostosowany, aby w większej mierze promować te strony, które dostarczają treści w formie przyjaznej dla odbiorców.

W artykule „Finding more mobile-friendly search results” Google zapowiedział, że począwszy od 21 kwietnia 2015, wyszukiwarka stopniowo wprowadzać będzie zmiany w algorytmach indeksacji, które w istotny sposób przekładać się będą na pozycję treści w wynikach wyszukiwania.

Nowe wymagania dla firmowych stron www

Dla firm posiadających serwisy www, zmiany jakie wprowadził Google przekładają się na potrzebę przebudowy obecnych, lub uruchomienie nowych stron, które będą zgodne z rozwiązaniami przyjaznymi dla urządzeń mobilnych.

Czy możliwe jest tylko dostosowanie obecnej strony do standardu mobilnego?

Standard Responsive Web Design to zupełnie inne podejście do tworzenia stron i bardzo często konieczna jest całkowita przebudowa i uruchomienie serwisu www od nowa.

Najlepiej w tym celu zasięgnąć rady firmy wdrażającej stronę o możliwość przekształcenia obecnego układu strony w nowy, mobilny.

Podkreślić należy, że przebudowa strony internetowej to także okazja do graficznej zmiany wyglądu, zgodnej z nowymi trendami.

  • większy prestiż dla firmy,
  • atrakcyjny i odświeżony wygląd serwisu,
  • zwiększona użyteczność serwisu,
  • zaktualizowany design na następne kilka lat.

Podsumowując, strona zgodna z wytycznymi Responsive Web Design oznacza przede wszystkim wymagane mobilne dostosowanie, a co za tym idzie zwiększoną dostępność do serwisu osób nim zainteresowanych i wyższa pozycja serwisu na listach wyszukiwania.

Czy Twoja strona www jest dostosowana do telefonów i smartfonów?

Sprawdź za pomocą udostępnionego narzędzia, jak Twoja strona będzie się prezentować na urządzeniu mobilnym:

Pamiętaj, że w 2015 roku Responsive Web Design to już nie potrzeba ale wymóg.


Firma NSS specjalizuje się w budowie serwisów internetowych i sklepów dostosowanych pod tablety i smartfony wykonanych w technologii Responsive Web Design.

Jeśli chcesz przebudować obecną, lub uruchomić nową stronę zgodną z najnowszymi standardami skontaktuj się z nami a doradzimy i pomożemy.


 

kontakt

 

© Copyright - NSS